A magyar KKV szektor egyik legégetőbb problémája, hogy a ’90-es években alapított vállalkozások zöménél a tulajdonosok jóval a nyugdíjkorhatár felett járnak.

Itt az ideje egy nagy generációváltásnak – de ezt csak a vállalkozások harmadának sikerül túlélni. Az újjászületéshez ugyanis nem elég lecserélni a főnököt. Komplex, az arculatot is érintő újratervezésre van szükség.

A sikeres generációváltás útjában gyakran érzelmi és emberi tényezők állnak.

A 25-30 éve működő vállalkozások alapítói ma is aktívan részt vesznek a vállalat mindennapjaiban, sőt, sokszor a közreműködésük nélkül a vállalat egyáltalán nem tud működni.

Ez a mentalitás azonban gátat szab mind a fejlődésnek, mind pedig a családi vállalkozás átadásának.

Szembesítés

A sikeres generációváltáshoz először is szembesülnie kell a vállalat tulajdonosának bizonyos vállalatvezetési és irányítási kérdéssekkel.

  • Alkalmas-e egyáltalán a vállalat a modern korban is a nyereséges működésre a jelenlegi feltételek mellett?
  • Tudja-e nélkülözni őt?
  • Kinek és milyen feltételek mellett lehetséges átadni a vállalatot?
  • Képes-e kulcsrakészen vagy legfeljebb néhány évnyi energiaráfordítással „átmenteni” a cégét a jövőbe?

Ehhez pedig ismernie kell a saját és családtagjai korlátait, képességeit, lehetőségeit, vágyait.

És főleg: ismernie kell a piacot.

Tudnia kell előre látni és szembe nézni a hiányosságokkal, valamint az előtte álló lehetőségekkel.

Leszámolás a korszerűtlen szemlélettel

A termelésnek és a jelenlétnek ugyanis igazodnia kell a piachoz, amely dinamikus és állandóan változik.

Bármilyen jól működik is a cég, a korszerű igényeknek való megfelelés állandó igazítást, tesztelést és felülvizsgálatot igényel.

Az arculat újratervezése pedig az egyik legjobb módja annak, hogy újrapozicionált és haladóvá tett vállalatodat a nagyközönség számára is bemutasd.

Így a versenytársaktól a vásárlókig mindenki számára egyértelmű lesz, hogy a vállalat belépett egy új, jövedelmező korszakba.

Az arculat újratervezés előnyei

Az arculat újratervezése több haszonnal is kecsegtet.

Gesztus az új vezetőség felé

Ha szemmel látható módon is megjelenik az új irány a logótól a honlapon alkalmazott színeken át a termékcsomagolásokig, az megerősíti az új tulajdonost abban, hogy az irányítás valóban az ő kezében van. Hogy az ötletei, az általa hozott lendület és szellemiség valóban teret nyer.

Kommunikáció a meglévő célközönséggel

A meglévő ügyfelek felé érdemes tolmácsolni, hogy a vállalat képes a folyamatos fejlődésre.

Ez azért lehet fontos, mert az újítások sokszor ellenállásba ütköznek, még akkor is, ha javítják a folyamatokat. Az emberek nehezen fogadják el a változásokat, bizalmatlanok lehetnek az új vezetővel, az új struktúrával kapcsolatban.

Az arculat újratervezésének köszönhetően biztosíthatod a meglévő vásárlóidat és ügyfeleidet arról, hogy a hagyományok tisztelete és a fejlődés nem zárják ki egymást.

A céged nem dob el mindent, ami eddig jól működött, hanem azokból építkezve ajtót nyit a jövőre.

Új piacok megcélzása

Az arculat újratervezése segíti az esetleges új piacokon való megjelenést és a márka megismertetését.

A generációváltás sokszor egyet jelent a piaci nyitással is. Ezért mindenképpen indokolt az új célcsoportok megszólítását is beleszőni az arculatba.

Áremelés

Lehetőséget adhat arra, hogy a generációváltással járó plusz költségek enyhítése érdekében magasabb áron is értékesíthetőek legyenek a termékek vagy szolgáltatások. Az árkorrekció azonban nehéz ügy lehet, ha a vásárlók számára nincs egyértelműen kommunikálva a változtatás. Prémium termék és szolgáltatás esetében ugyanis a megjelenésnek is ezt kell tükröznie.

Keress szakértőt

A Design ABC-nél szakértői vagyunk az ilyen élethelyzeteknek.

Tudjuk, milyen nehéz megválni a megszokott dolgoktól és azt is, milyen csábító lenne mindent teljesen új lapra helyezni.

Ha velünk dolgoztok, mi segítünk megtalálni az egyensúlyt a régi és új között, hogy zökkenőmentesebb legyen az átmenet mindenki számára.