Még redesign specialista mellett is óriási feladat a vállalati brand-és weboldal újratervezés. Annyi mindent és mindenkit érint, hogy nem mindegy milyen módon megy végbe…
És főleg, hogy milyen hatásfokkal, hiszen a vállalkozásod céljaihoz vezető utat hosszabbá teheti, vagy lerövidíti.
Tudom, nagy szavak, hogy vállalatod jövője, de azért mégiscsak erről van szó. Legalábbis hosszú távon.
A fő probléma
A fő probléma az, hogy amikor rászántad magad, hogy lépned kell, ki kell választanod azt a kreatív kivitelezőt – azt a redesign specialistát – akivel majd együtt fogtok dolgozni a következő hónapokban a cégeden.
A neten rövid időn belül belebotlasz abba, hogy minden szolgáltató profinak mondja magát. Megzavarhatnak a csinos tervek, szép weboldalak már azoktól is, akik messze vannak attól a profizmustól, amit elvárnál.
Ha ár alapján keresel, akkor sem leszel jobb döntési helyzetben, mert a kevéstől a sokig mindenféle ajánlatot fogsz kapni.
Választhatsz szabadúszót és ügynökséget. Lehet művész vagy szaki. Stratéga, aki nem készíti el, vagy közkatona aki nem látja a teljes képet.
Teljes tanácstalanság, igaz?
És akkor még ott vannak az emberi tényezők – nem mindenkivel fogsz tudni együtt dolgozni még akkor sem, ha egyébként a munkájával elégedett lennél. Ugyanez fordítva is persze élő probléma: lehet tök jó fej ügynökség, ha közben csak vesződtök és nem haladtok hatékonyan.
Ja és természetesen még te is benne vagy a pakliban. Rajtad is múlik mennyire lesz jó élmény az egész redesign.
Mit tegyél? Készítsd elő a folyamatot
Tudod, a cégarculat az egységről szól. Mindenhol, ahol a cég jelenik meg, mindenhol ugyanúgy használnod kell, különben az egész nem ér semmit sem.
Nézd csak meg a Telekomot. Persze, mondhatod, hogy nem vagy Telekom, de ez legyen előtted a minta. Minden felületen felismered, beazonosítod.
Lehet, hogy a végén számodra már-már unalmas ugyanazt nézni mindenhol, de pont ez a tény, amitől megvan az ereje a vállalati arculatnak. Ezt mutatja a céged kifelé, a vevőid és a versenytársaid, a piacod felé.
Először is gondold át a lehetőségeidet.
Mi az, amit rögtön meg szeretnél változtatni, mi az amit csak később. Ehhez ez a lista segíteni fog: 55+1 cégarculati eszköz, ami erősíti a márkád
Vizsgáld meg, mi az, aminek profibbá tételével több pénzt tudsz keresni rövidebb idő alatt. Jó eséllyel ezek azok az eszközök lesznek, amikkel a vásárlóid közvetlenül találkoznak:
- weboldal,
- közösségi oldalakon való képi megjelenés,
- hirdetésekhez használt design
- ajánlat sablon
Válaszd ki a redesign specialista partnered
Nézd meg mit csinált eddig és kinek
A legjobb, ha veled is az dolgozik, akinek már vannak olyan referenciái, amelyek hasonló nagyságú, jellegű vállalkozások közül származik.
Ha például valaki csak üdítős cégeknek dolgozott, akkor nem fogja érteni vagy csak korlátozottan az építőipar problémáit, amivel éppen küzdesz – ha éppen te az építőipar valamelyik szegmensében mozogsz. Mondjuk betonpumpát adsz bérbe irodaházak építéséhez.
Mire átrágja magát, már rég készen lehetnénk vele. Ha meg anélkül kezd hozzá, hogy ismeretei lennének a bizniszedről, az még rosszabb eredménnyel járhat.
Válassz olyan redesign specialistát, aki kellőképpen járatos a ti fő iparágatokban. Dicsekedve mondom, de a Designabc 2003 óta az esküvői ruha bisznisztől a kutyaszarszedő papírlapátig 17 ipari szegmensben fordult meg. Imádjuk magunkat torkig beásni az ügyfelünk bizniszébe. Megérteni, mik a kihívásaik, mire harapnak a vevőik, milyen folyamatok szerint haladnak előre.
Nézd meg, hogy milyen sikert hozott a munkája az ügyfeleinek
A design csak részben esztétika, a másik része használhatóság és eredményesség elérése. Az újratervezési folyamat sosem lehet öncélú. Az új design azért készül el, hogy te több pénzt keress. A céljaid az újratervezéssel során ezek lehetnek:
Komolyabban vegyenek a vevők
Alap, hogy nem elég profinak lenni, úgy is kell kinézni. Közvetlenül befolyásolja a vállalati bevételeket, hogy mit hisznek el a szolgáltatásod vagy terméked minőségéről. Ha megbíznak benne és valóban minőségi a cuccod, akkor növekvő eladásaid lesznek és sikeres lesz, ha valamelyik nem igaz, akkor pedig nem.
Hiteles legyél a partnerek és a piac számára
A magasabb árat prezentálni ócska kinézettel nem lehet. Miként jó beszállítót találni, vagy előnyös céges partneri megállapodásokat is nehezebb hátrányos, bizalomhiányos helyzetből kötni. Az atombiztos vállalati arculatod azt sugallja, hogy ti nagyon rendben vagytok, jó helyen van az, aki hozzátok fordul
Alkudozás nélkül fogadják el az ajánlatodat
Az érdeklődők elhiszik-e rólad, hogy értesz ahhoz, amit ajánlasz. Vajon meg tudod-e csinálni, amire vállalkoztál? Vajon elvész-e a pénzük, ha titeket bíznak meg, vagy valóban jól döntöttek, amikor titeket bíznak meg? Ezek a kérdések keringenek a megrendelő fejében – ezt nyilván oda-vissza ismered. A megnyugtató válaszokhoz a keretet a vállalati design fogja nyújtani.
Könnyebben csússzon át a pályázatod
Ha pályázati forrásokra is támaszkodsz, jobb, ha tudod, hogy elbírálási szempont az, hogy pl. a weboldaladon keresztül milyen képet mutatsz a vállalkozásodról. Az első, amit az elbíráló megnéz a weboldalatok lesz. Onnan fog tájékozódni. Ha kesze-kusza, elavult arculata van a vállalkozásodnak, rontod a saját hitelességed. Ha pedig meg sem jelenik a weboldalad, akkor pedig aláásod. Egyenesen azt hihetik, hogy nem is léteztek.
Növeld a bevételed vagy magasabb profitod legyen
Az eredményességed legkézenfekvőbb mérőszáma: mennyire cseng a kassza. Első látásra meggyőzőnek kell lenned. Az első 2 másodpercben dől el, hogy hova fog beárazni a megrendelőd. Mit hisz el neked. Jó vagy abban, amit keres? A megfelelő terméket kapja meg? Hasznára válik majd? Nem sül fel azzal, ha neked adja a pénzét? Az újratervezett weboldallal, arculattal, logóval szinte azonnal alátámasztod, hogy jó üzletet kötnek veled. Mi például az év elején milliós ugrást értünk el egyik partnerünknél termék csomagolás újratervezéssel és weboldal újratervezéssel.
A meggyőző redesign képes rá, hogy azonnal a felső polcra helyezi a vállalkozásod mutatott minőségét. Pontosan ezért szoktuk ajánlani azoknak a vállalatoknak, ahol a valós tudásszinthez képest – mondjuk ki: gáz a megjelenése.
Kérdezz rá, mi a folyamata a redesign szolgáltatásnak
Mint általában minden az üzleti életben, itt is az a legjobb, ha rendszer szerint gondolkoztok.
A legjobb számodra, ha mindig tisztában vagy azzal, ami éppen történik. A folyamat alapból rengeteg kommunikációt igényel. Ha nem látod át, hol jártok, könnyű elveszni, maszatolni, elhúzni, megállni, jegelni.
Válassz olyan redesign specialista partnert, aki folyamat szerint halad.
Mi itt a Designabc-nél például az újratervezési folyamathoz mérföldköveket határoztunk meg, amikhez határidőt társítunk és a munka aszerint halad. Messenger csatornánkon zajlik a kommunikáció, plusz Trellon tartjuk számon a feladatokat. Ez általában bevált és jó megoldás nektek is, nekünk is. Minden transzparens és számonkérhető.
Bízz meg abban, akit kiválasztottál
Ez a bekezdés a te szerepedről szól.
Ha már döntöttél egy redesign specialista mellett, akkor a tervezési és kivitelezési folyamatban bízz meg. Jó helyen vagy. Ha jó a kémia köztetek, akkor érezni is fogod.
Hidd el, a terveződ ezzel kel, ezzel fekszik. Jobban ért hozzá, mint te. Nem kell minden apróságba belekapaszkodni, kontrollálni. A lényeg az összhang és az, hogy a fenti célok minél jobban teljesüljenek.
Másrészről messzemenőkig egyetértek azzal, hogy neked is tudni kell a designnal azonosulni. Ha tetszik, odavagy érte, sugárzik az egész cégből a magabiztosság, akkor sínen van a tervezés – mindenki boldog.
Ha viszont a tervező nem nézi az elégedettséged, rád nyomja az elképzelését, annak ellenére, hogy az neked nem tetszik, akkor ne vedd át a munkát, dolgozzátok át, vagy kezdjetek neki újra.
Egy döntéshozó kell
Sok bába között elvész a gyerek. Akkor fog tisztességesen és tervszerűen előre haladni a tervezés, ha lehetőleg egy vagy maximum kettő döntéshozó érkezik a megbízói oldalról.
Ha az egész céget bevonod a döntésbe, még a legjobb szándékból érkező hozzászólások ellenére is kellemetlen helyzetet teremt.
Amikor ezt engeded, akkor azoknak a hangoknak biztosítasz terepet, akik tét nélkül, a cél ismeretének hiányában látnak el “jó tanáccsal”. Annak megfelelni lehetetlen küldetés. Hallgass meg mást is, majd döntsd el te.